tahiyyatoe al-masjied
Wat is de uitspraak over de tahiyyatoe al-masjied?
De begroeting van de masjied (ṭahiyyatoe al-masjied) is een vrijwillig gebed verricht door de moslim wanneer hij de moskee binnengaat, bestaande uit twee rakaʿaat die geen verplicht onderdeel vormen van de farḍ (verplichte gebeden). De meningen van de geleerden over de status van deze begroeting zijn verdeeld; sommige geleerden beschouwen het als aanbevolen (moestahab), terwijl anderen het als verplicht (waadjib) beschouwen. Hieronder volgt een gedetailleerde uitleg van de verschillende meningen.
Mening 1: Het is aanbevolen
De meerderheid van de geleerden is van mening dat tahiyyatoe al-masjied aanbevolen is, en het wordt beschouwd als een vrijwillig gebed (naafilah) dat beloning en verdienste oplevert. Zij baseren zich op de volgende hadith van de Profeet ﷺ:
“Wanneer een van jullie de masjied binnenkomt, laat hem dan twee rakaʿaat bidden voordat hij gaat zitten.” (Sahieh Moeslim)
De reden dat zij dit als aanbevolen beschouwen, is dat het bevel in de hadith wordt opgevat als een aanbeveling, niet als een verplichting. De verplichte gebeden zijn beperkt tot de vijf dagelijkse gebeden, zoals aangegeven in andere overleveringen.
Mening 2: Het is verplicht
De geleerden van de Dhaahiriyyah-school, onder leiding van Daawoed ibn ʿAlie, beschouwen de tahiyyatoe al-masjied als verplicht. Ze baseren zich op de volgende hadith van de Profeet ﷺ:
“Wanneer een van jullie de masjied binnengaat, moet hij twee rakaʿaat bidden voordat hij gaat zitten.” (Sahieh al-Boekharie)
Zij interpreteren dit als een verplichting, omdat het gebruik van de imperatieve vorm van het werkwoord in de Arabische tekst wijst op een verplichting, die specifiek geldt voor de situatie van het betreden van de masjied.
Voorwaarden voor het bidden van Tahiyyatoe al-masjied
Er zijn verschillende voorwaarden voor het uitvoeren van de tahiyyatoe al-masjied. De belangrijkste voorwaarden zijn:
1. Verblijf in de masjied: Het is noodzakelijk dat degene die de masjied betreedt de intentie heeft om daar een tijdje te verblijven en niet slechts voorbijloopt.
2. In staat van al-woedoe’ (rituele reiniging): Volgens de Ahnaaf, Maalikiyyah en Hanaabilah moet men in staat van al-woedoe’ zijn om de tahiyyatoe al-masjied te verrichten.
3. Geen gebed tijdens het gebed van de gemeenschap: Als de gemeenschap al bezig is met het gezamenlijke gebed, wordt het niet vereist om tahiyyatoe al-masjied te bidden.
4. Niet tijdens de khoetbah (preek): Als de imaam bezig is met de khoetbah op vrijdag of tijdens de ʿied-gebeden, is het niet vereist om tahiyyatoe al-masjied te verrichten.
Het aantal rakaʿaat van de begroeting van de masjied
De geleerden zijn het erover eens dat de begroeting van de masjied bestaat uit twee rakaʿaat. Er zijn echter verschillende opvattingen over het uitbreiden ervan:
De Ahnaaf: Twee rakaʿaat volstaan, maar vier rakaʿaat worden als beter beschouwd.
De Maalikiyyah: Beperken zich tot twee rakaʿaat; uitbreiding wordt niet aanbevolen.
De Shaafiʿyyah en Hanaabilah: Twee rakaʿaat is aanbevolen, maar uitbreiding met meer rakaʿaat is toegestaan als vrijwillig gebed.
De begroeting van de heilige moskeeën: Masjid al-Haram en Masjid al-Nabawi
Masjid al-Haram
Voor degenen die Masjid al-Haram betreden, bijvoorbeeld tijdens de Hadj of voor andere doeleinden, wordt het aanbevolen om de Tawaaf (rond de Kaʿbah) te verrichten als begroeting van de moskee. Voor inwoners van Mekkah die de moskee regelmatig betreden, geldt de algemene regel van twee rakaʿaat.
Masjid al-Nabawi
Bij het betreden van Masjid al-Nabawi is het aanbevolen om naar de Rawdah (het gebied tussen het graf van de Profeet ﷺ en zijn mimbar) te gaan en daar twee rakaʿaat te bidden als begroeting van de masjied.**
Het gebed van de vrijwillige aanbidding (salaatoe an-naafilah)
Allah heeft de vijf dagelijkse gebeden verplicht gesteld voor Zijn dienaren, maar vrijwillige gebeden worden aanbevolen voor wie zich verder wil toewijden aan Allah en de tekortkomingen in zijn verplichte gebeden wil compenseren. Het gebed van de vrijwillige aanbidding wordt rijkelijk beloond, zoals overgeleverd is in de hadith van de Profeet ﷺ:
“En Mijn dienaar blijft zich tot Mij naderen met vrijwillige daden, totdat Ik van hem houd. En als Ik van hem houd, ben Ik zijn gehoor waarmee hij hoort, zijn zicht waarmee hij ziet, zijn hand waarmee hij grijpt, en zijn voet waarmee hij loopt. En als hij iets van Mij vraagt, geef Ik het hem, en als hij bij Mij toevlucht zoekt, bescherm Ik hem.” (Sahieh al-Boekharie)
Bron: Mawdoo3.com
**Let op: De Rawdah kan slechts beperkt bezocht worden, vaak één keer per jaar. Daarom wordt bij het betreden van Masjid an-Nabawi in de meeste gevallen gewoon twee rakaʿaat verricht zoals in andere masjieds.